Sziasztok! A játéktesztelős rovatba én is bekapcsolódnék, de megszakítom az autóversenyzős trendet a Heroes 4 nevű játékkal, mely a körökre osztott stratégiai játékok sorait erősíti.
Eleinte úgy terveztem, hogy videót is készítek a játékról, de az otthon fellelhető 4 gép mindegyike alkalmatlannak bizonyult a feladatra, úgyhogy kénytelen leszek nyers szavak útján bebizonyítani, hogy ez egy jó játék.
A Heroes sorozat összefonódott az Ubisoft-tal, de nem mindig volt ez így; 2002-ben még a 3DO tudhatta magának a sorozat negyedik részét(egy évvel később csődbe mentek, pedig a játék legalábbis nem maradt el korától).
Ugyanakkor a grafika már a kifogásolhatatlanokhoz tartozik, szerintem a következő kiadásénál is jobb, de ezt részben úgy érték el, hogy elég apró figurákkal dolgoztak.
A játék igen nagy mértékben épít mitológiai lényekre, de a játékmenet eléggé kötött(attól függ, egy Minecrafthoz nézem, vagy egy Forza Motorsport 4-hez). Nem egy Warcraft- vagy Age of empires-szerű a stratégia jelentése: egy térképen tudsz a seregbe csoportosított lényeiddel mozogni, mely térképen van egy felszíni és egy alvilág is(megfelelő kapuval lehet átjutni). Tulajdonképpen amit a pályán látsz, nem tudod elmozdítani, megsemmisíteni, csak "kihasználni".
A térképen vannak semleges szörnyek, legyőzésükért tapasztalati pontot kapnak a sereg hősei(általában a pályák elején kapsz egy hőst, meg néhány lényt), valamint általában "őriznek" valamit: bányák vagy kincsek előtt állnak, amiket csak úgy szerezhetsz meg, ha előtte legyőzöd a seregüket.
Ezeken kívül tehát kincsek is vannak, vagy a hétféle nyersanyagból(arany,érc,fa,kén,kristály,drágakő,higany) tartalmaznak valamennyit, vagy valamilyen tárgyat, ami viselése esetén a hősnek ad valami pluszt, illetve tapasztalati pontokat is szerezhetsz, melyek hősöd varázslói, harci és egyéb képességeit növelik.
Ezek ellenére mivel nem tudsz a térképen(a szörnyeken kívül persze) semmit megváltoztatni, ezért a legfontosabb hely a vár lesz számodra.
A játékban hat nép van, ezek alapján lehet a lényeket, a hősöket és a várakat is osztályozni(milyen lényeket vehetsz, miket építhetsz, milyen varázslatokat tanulhatsz).
A várban vehetsz hőst/feltámaszthatsz, kapsz aranyat és fejlesztheted a falát, hogy jobban védhető legyen, hisz ha az ellenséges sereg beveszi, ezeket mind ő tudhatja a váradban csinálni.
Most pedig a hat népről és a harc menetéről: a népek a rend(lényegében pozitív mitológiai lények: törpe,mágus,titán,dzsinn,gólem);káosz(a gonoszok: ork,bandita,fekete sárkány,minotaurusz,medúza,hidra);élet(ember és hasonlók: lándzsás,csatlós,balliszta,szerzetes,angyal,bajnok,számszeríjász);halál("alvilág": csontváz,cerberus,szellem,ördög,csontsárkány,vámpír,ördögfióka);természet(erdei lények:unikornis,griff,tündér,tünde,tündérsárkány,farkas,fehér tigris);erő("kultúrálatlanok": dühöngő,küklopsz,hárpia,óriás mágus,viharmadár,behemót,kentaur,nomád).
Ezt látod, ha bemész egy "rend" várba(érdekes módon látszik a vár kívülről).
A harcban alapvetően a tömbösítés jellemző: azonos lények kerülnek egy tömbbe, bár szét is bonthatók, de mivel 7-8 tömbből állhat legfeljebb a sereg, ez nem ajánlott. Az egy tömbben levő lények egyként harcolnak. Minden lény körönként valahány mezőt mozoghat harc közben(a térképen a legerősebb lény/ha van ,akkor a hős mozgáspontja számít), de megteheti, hogy varázsol, lő (ezeket akkor, ha van megfelelő képessége),hatótávolságon belül támadhat, vagy meg se mozdul/másokat "maga elé enged".
A legtöbb dolgot a pályán is meglelsz, ami a várban van, sőt vannak olyan lények(múmia,zombi,sellő,gigász,kalóz,gonosz szem), amit csak a térképen találsz/szerzel.
Ha elég erős a sereged, a gyengébb semleges seregek menekülnek előled, ha megtámadod őket, ilyenkor ha nem nagyon gyenge, gyors/varázsló/távolharcos sereg fut előled, javasolt elengedni, egyébként a tapasztalati pont jól jön. Az automata csatalejátszást viszont ilyen estetre nem javaslom, csak ha kell a TP, és lusta vagy lejátszani.
A játékban van alapból 6 hadjárat(komoly sztori, rendhagyó menet, ha meghal a főszereplő, Game over.)és sok küldetés(győzd le az ellenséges seregeket, ne fordítva, bár itt is van pár érdekes). A kiegészítőkben új küldetések és hadjáratok vannak, de nem érnek semmit, csak igazi hardcore-oknak.
Végszóként leszögezhetjük, hogy a Heroes of might and magic 4 nem az a játék lesz, ami minden nap valami újat mutat, de a hat nép, a sok varázslat és sok csak térképen fellelhető különleges lény a kellemes zenével, szép grafikával együtt egy nagyon is élvezhető játékot eredményezett.
Nézzük meg a hatásvadász intrót(ugyan a játékhoz semmi köze nincs, bár az utolsó 5 másodpercben aranygólemek cipelik a fát):