Sziasztok!
Hamarosan úgy gondoltam, hogy "retrómániámnak" is szentelnék egy kis teret a játéktesztek között, de előtte még van pár alany, pl. ez a "tiltólistás" játék.
(Az eredeti PS2-s borító)
Nagy általánosságban a játékról.
2007-ben készült, kiadója az Electronic Arts. Stílusát tekintve a neve elárulja, hogy egy túlélő játékról van szó, tehát nem az az igazi sandbox játék, mint a Minecraft vagy a Terraria. Vedd ki a Minecraft-ból, hogy mindent szétüthetsz, és hogy végtelen tered van, meg a túlzó dolgokat (szörnyek, bányászós hangulat), és megkapod a Stranded 2-t. Szintén 2007-es játékról van szó. Ha méginkább egy szoros történetre akarjuk felfűzni a játékmenetet, azonban a kidolgozást szeretnénk emelni, akkor nagyjából ugyanúgy viszonyulunk a Stranded 2-höz, mint a Sims 2 készítői(hozzáteszem, a Sims 2-nek van más verziója is). A játék nem tartalmaz magyar nyelvet, ami időnként hátrányt jelenthet az angolul nem értőknek (saját tapasztalat).
Én a játék PS2-s verziójával rendelkezem.
A főmenü borzasztó egyszerű: a készítőket lehet megtekinteni, a már mentett játékot lehet folytatni, ill. van mód természetesen új játék kezdésére is.
A mesterséges intelligenciát nem volt alkalmam kipróbálni, mert olyan játékot kezdtem, amiben egyedül vagyok (egyébként gondolom, ez úgy néz ki, hogy egyet irányítasz, akinek adott feladata van a csapaton belül). Az elején beállítod a játékosod nemét, kinézetét, csillagjegyét - ezáltal személyes tulajdonságait. Utána bemutatják a hajótörést képekben, és egy szigeten ébredsz. Eleinte nincs másod, csak a ruhád, a matracod és a vécépapírod (ami kifogyhatatlan). Utána egyes fákról tudsz már szerezni táplálékot, illetve fát mint nyersanyagot. Szerencsére éppen ott hever a lábad előtt egy könyv, amiből a túlélési feladataidat megkapod. Az embered igen igényes, de eleinte úrrá lesz az igényein, és csak az alapvető szükségleteit (étel, ürítés, pihenés, társaság) kell kielégítened. Pihenni a matrac segítségével, üríteni a vécépapír használatával lehet, a társaságot pedig vagy embertársaid, vagy - jobb híján - majmok szolgáltatják, akikkel amúgyis célszerű jóban lenni, mert az egyik könyv ezt kéri tőled, meg idővel hoznak neked hasznos és kevésbé hasznos dolgokat is: banánért cserébe (a szelídítés legfőbb eszköze). Ezután a játék eléggé sematikussá válik: nem tudod igazán, mi által, de folyamatosan fejlődsz, úgy látszik, javul a túlélőképességed, és előkerülnek további igényeid, lehetőségeid, terveid. Például új szigeteket hódítasz meg, vágysz a kényelemre, szép környezetre, szórakozásra.
De mit jelent az, hogy képesség? Ha valamivel foglalkozol, az valamilyen adottságodat fejleszti, mint például az erő, főzés, ügyesség, logika, kreativitás, vonzerő. Ezeknek nem csak alapvető előnyük van, hanem egyes eszközök elkészítéséhez (kraftolás ugyebár) is szükségesek lehetnek. Meglehetősen sok eszközt készíthetsz, és célszerű is megtenni.
(Munka a bambusz-munkaasztalnál)
Vannak még látszatra fölösleges dolgok is, mint az összegyűjthető hieroglifák, melyek számomra már értelmet nyertek, vagy a partra sodródó palackok, ruhacsomagok, valamint a hieroglifákra hasonlító kincses térkép darabkák, amik nekem még nem tiszták.
Amint egyre több helyre tudsz elmenni, egyre több tárgyat találsz:pl. szobrokat, rádiót. Meg növényeket, melyeket megfelelő képzettség birtokában termeszteni is tudsz. Ami az állatokat illeti: tyúk (csapdával foglyul ejthető), halak (horgászbottal és szigonnyal fogható el) és vaddisznó (még csak láttam) van, illetve elvileg cápát is lehet fogni. Hogy a majmokat ne is említsem.
Még egy kis krafting: lehet gyártani ruhákat, menedékházat, külön részeit a háznak, eszközöket, anyagokat (pl. kötél, termőföld), díszeket, hangszereket. Szóval a játék elég sok lehetőséget kínál fel. Egyszerre akárhány cuccot magaddal vihetsz, ebben nincs megkötés, idegesítő azonban a rengeteg töltés, ami lehet, hogy csak a PS2-s verzió sajátja. Ezen kívül mint említettem van "többemberes" játék is (nem multiplayer).
(Szintén egy singleplayer kép repülőronccsal, majommal, hibiszkusszal)
Igyekeztem a teszten "megszorítani a nadrágszíjat", ez remélhetőleg nem ment a tartalom rovására.
Összességében véve egy nagyon jó játékról van szó, amit pontozással szemléltetek(10-es skálán).
Grafika: nem tévesztem össze a valósággal, igaz, 2007-ben járunk, ezért 8 pont (nem vészes annyira, mint az utolsó képen).
Hangok és zene: nem alkottak nagyot, de a rádióba jó zenék kerültek, hiba nincs velük, ezért 7 pont.
Ötlet és kivitelezése: az ötlet nem túl nagy, sokat kell a karaktereddel törődnöd, de erről szól a játék, és hitelesen lefedi a valóságot (látatlanban): 9 pont.
Játékélmény: 8 pont, mivel a játékmenet lassú. Hiába nem tudsz fölállni a játék "elől", ha ugyanennyire kevés a kedved leülni hozzá. Időigényes a játék, megadja a sikerélményt, de nem lehet benne tervezni, és nem tudod, mi zökkent át egy "holtponton".
Szigorúan osztályoztam, de látszik, hogy nem tartom a legjobb játéknak, ugyanakkor egy jó játék, ami tulajdonképpen hiba és idegesítő rész nélkül egyenletes játékélményt nyújt.
2colours